Kostenloses Schnittmuster PVC Portemonnaie & Clutch / Free sewing pattern: PVC wallet

free sewing pattern for a pvc wallet and clutch

Möchtest du gerne mit einem neuen Material experimentieren? PVC is relativ einfach zu schneiden und nähen und mit diesem Material kannst du schöne, minimalistische Statement Pieces wie dieses Portemonnaie und Clutch nähen. Die Anleitung findest du unten.

———————————————————————

Want to experiment sewing a new material? PVC is fairly easy to cut and sew and makes a nice simple statement pieces like this wallet and clutch. Please see the tutorial below.

PVC clutch & wallet - you will need

Geldbörse und Clutch im Briemschlag-Stil

Für die Geldbörse brauchst du: PVC hart transparent, z. B. von Modulor 22cm x 13cm oder ein A4 Stück
Für die Clutch brauchst du: PVC hart transparent, z. B. von Modulor 46cm x 31cm

Für beide zusätzlich:
(1) Druckknopf mit einem Durchmesser von 12mm, z. B. von Prym
Skalpellmesser oder Cutter
Metalllineal
Hammer
Fold-Back Klammern
Kreppband
Nähgarn
Nähmaschine
Ahle oder Stecknadel

Gegebenenfalls:
Tesafilm

———————————————————————

Envelope Wallet and Clutch

For the wallet you will need: rigid transparent PVC, 22cm x 13cm (9in x 5.5in) or an A4 or US Letter piece
For the clutch you will need: rigid transparent PVC, 46cm x 31cm (18.5 x 12.5in)

Additionally for both:
(1) snap fastener with a diameter of 12mm, for example by Prym
x-acto knife or other sharp knife
metal ruler
hammer
binder clips
masking tape
thread
sewing machine
awl or pin

Optional:
magic tape

PVC clutch & wallet - Step 1

Schritt 1: Lade das Schnittmuster runter, drucke es aus und klebe ggf. die einzelnen Seiten zusammen. Schneide das Schnittmuster aus, am besten mit einem Skalpellmesser oder Cutter.

———————————————————————

Step 1: Download the sewing pattern, print it and glue separate pages together, if needed. Cut the pattern, preferably with an x-acto or other sharp knife.

DIYSA pvc wallet A4

DIYSA pvc clutch pattern A2

DIYSA pvc clutch pattern A4

PVC clutch & wallet - Step 2

Schritt 2: Lege das ausgeschnittene Schnittmuster auf das PVC. Du kannst das Schnittmustertemporär mit Kreppband an dem PVC befestigen, damit das Schnittmuster nicht verrutscht. Schneide das PVC mit dem Skalpellmesser oder Cutter, steche die Punkte für Nahtbeginn und – ende und den Druckknopf mit einer Ahle oder einer Stecknadel durch das PVC.

———————————————————————

Step 2: Place the cut pattern onto the PVC. You can tape the pattern piece onto the PVC temporarily with masking tape to keep it from moving around. Cut the PVC and puncture the points for the snap-fastener and seam allowance with an awl or pin.

PVC clutch & wallet - Step 3

Schritt 3: Befestige den Druckknopf nach Packungsanleitung.

———————————————————————

Step 3: Attach the snap fastener according to the package instructions.

PVC clutch & wallet - Step 4

Schritt 4: Falte das PVC nun so zusammen, gute Seiten nach außen, das die Punkte des Nahtbeginns- und endes aufeinander liegen. Verwende die Fold-Back Klammern um die beiden Seiten zusammen zu halten.

———————————————————————

Step 4: Fold the PVC so that the good sides are facing the outside, the points for the seam allowance should align. Use the binder clips to keep the sides together.

PVC clutch & wallet - Step 5

Schritt 5: Nähe nun entlang der Markierungen an den Seiten (mit einer Nahtzugabe von 3mm) und verriegele oder verknote jeweils die beiden Enden des Garns. Schließe den Druckknopf. Gratulation – du bist fertig!

———————————————————————

Step 5: Topstitch along the seam allowance lines (with a seam allowance of 3mm or 1/8in) and lock the seams at the ends of the seams. Snap the wallet or clutch shut. Congratulations – you’re finished!

Free PVC clutch & wallet